Slaap wordt door veel mensen onderschat. Het is erg belangrijk voor het lichaam maar veel van de mensen krijgt niet genoeg slaap. Naast een drukke baan, gezin, huishouden en sociale verplichtingen blijft er nu eenmaal niet zo veel tijd meer over. Toch heeft het lichaam deze slaap wel nodig. Het lichaam herstelt tijdens de slaap en voor kinderen is het de nachtrust dat voor de grootste groei zorgt. Slapen heeft ook een positief effect op de stofwisseling. Mensen die niet goed slapen hebben minder energie de dag erna. Er is minder puf om dingen te doen en het hele lichaam ontbreekt aan energie. Dit geldt ook voor de spijsvertering. Het lichaam heeft dan niet de sterkte om het eten af te breken tot energie. Om deze redenen is het nodig om een goede nachtrust te hebben. Lukt dat niet altijd? Hier volgen enkele tips die je kunnen helpen om een betere nachtrust te krijgen:

 

  • Eet niet meer laat op de avond
  • Drink iets warms voor je naar bed gaat
  • Probeer yoga of mediteren
  • Neem een warm bad voordat je naar bed gaat
  • Drink geen koffie en andere cafe├»ne producten in de avond
  • Luister naar rustige muziek
  • Laat de televisie en computer een uur voor slapen uit

 

Het verband tussen afvallen, aankomen en slaap

Als je voor een tijdje niet goed slaapt dan is het mogelijk dat je aankomt in gewicht. Er is een verband tussen hormonen, slaap, rust en stress. De combinatie van deze factoren kan bepalen of je aankomt in gewicht of juist afvalt. Zelfs als je veel sport en gezond eet is het nog mogelijk dat je aankomt in gewicht door een tekort aan slaap. Op de volgende manieren kun je aankomen in gewicht zonder dat je het meteen doorhebt.

 

Een betere gezondheid begint met slapen Als je weinig slaapt dan raak je minder gevoelig voor insuline. Minder dan 6 uur slapen per nacht betekent een daling van de gevoeligheid voor insuline met 40 procent volgens een onderzoek van de universiteit van Chicago. Dit verhoogt het risico op diabetes en overgewicht. De daling van de gevoeligheid voor insuline vond al na drie nachten plaats bij de gezonde jonge volwassenen. Zorg ervoor dat je voldoende slaapt krijgt. Het wordt aanbevolen om minimaal 8 uur per dag te slapen. Vermijd alcohol en stimulerende middelen die de nachtrust kunnen versturen. Een geregeld slaapritme met dezelfde bed- en ontwaaktijden werkt het beste.

Bron

Slapen voor een gezonder leven