Een van de meest populaire dieetvormen van deze tijd is het afvallen met een koolhydraatarm dieet. In dit artikel volgt een uitleg waarom het koolhydraatarme dieet momenteel zo populair is. Verder benoemen we de voor- en nadelen van deze vorm van diëten.

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Zoals de naam feitelijk al aangeeft is een koolhydraatarm dieet erop gericht de consumptie van koolhydraten te verminderen. Het idee erachter is dat koolhydraten de oorzaak zijn van de enorme opkomst van overgewicht in onze maatschappij. Je hoeft de krant er maar op na te slaan en je leest verontrustende berichten over de steeds verder verslechterende gezondheid van de westerse maatschappij. Vooral terug te brengen op een ongezonde leefstijl door overconsumptie van koolhydraten.
Er zijn verschillende soorten koolhydraten. De grote boosdoener als het gaat om overgewicht zijn de snelle koolhydraten. Deze zijn vooral te vinden in snoepgoed, fastfood, wit brood, witte rijst maar ook in aardappelen. Kort gezegd komt het erop neer dat snelle koolhydraten ervoor zorgen dat je bloedsuiker snel stijgt (glucose). Als reactie maakt het lichaam insuline aan om de glucose af te voeren. Echter omdat het lichaam niet alle energie nodig heeft gaat het andere manieren zoeken om de glucose af te voeren. Dit resulteert onder andere in vetopslag. Snelle koolhydraten leveren dus veel energie die je lichaam niet kwijt kan waardoor je te dik wordt. Verder heeft een structureel teveel aan snelle koolhydraten tot gevolg dat er diabetes type 2 kan ontstaan.

Waarom een koolhydraatarm dieet?

Eigenlijk is het antwoord al in de vorige alinea gegeven. Om af te vallen is de snelste weg om de snelle koolhydraten te minderen en deze voeding door andere voeding te vervangen. Deze methode blijkt te werken en mensen vallen snel veel kilo’s af als ze een koolhydraatarm dieet volgen. De koolhydraten worden veelal vervangen door meer eiwitrijke voeding. Groot voordeel is dat mensen langer een vol gevoel hebben wat het diëten veel makkelijker maakt. De tijd dat je honger moest lijden tijdens een dieet lijkt daarmee voorbij te zijn. De grootste uitdaging ligt erin om structureel je voedingspatroon aan te passen zodat calorieën en verbruik in evenwicht liggen.

Voor- en nadelen

De voordelen zijn als volgt samen te vatten:
• Snel afvallen
• Gezond
• Geen honger
Het nadeel van een koolhydraatarm dieet kan zijn dat je na afloop weer terug valt in oude eetgewoonten en je weer terug bij af bent. Werk daarom gedurende het dieet aan een blijvende optimalisatie van je eetgedrag en vraag waar nodig hulp bij deskundigen.
Wil je meer weten over verschillende dieetvormen dan kan ik je aanraden om dit artikel over snel afvallen dieten te lezen.
Voorbeelden van bekende koolhydraatarme diëten zijn: Atkins, Vitadis en Paleo. Allemaal verschillende diëten maar wel gericht op beperking van de inname van koolhydraten. Veel mensen maken tegenwoordig gebruik van eiwitshakes om af te vallen. Feitelijk is dit ook een vorm van koolhydraatarm dieten.

Koolhydraatarm dieet